Hírek

Kihívásokkal teli esztendőt zárt a Fino 2019-02-04

A Fino-Food Kft. a 2018-as évben sem tétlenkedett, volt munka bőven a cégnél. A vállalat nem csupán a tejfeldolgozás terén ért el szép eredményeket, a növénytermesztés és az állattartás is kihívásokkal teli esztendőt zárt.

Milyen évet tudhat maga mögött a Fino, milyen hatások befolyásolták a tejipart 2018-ban?

Nagymértékben hatnak ránk Nyugat-Európa és a világ globális viszonyai, ami nem csak gazdasági hatásokat jelent. Elég arra gondolni, hogy a Fino-cégcsoport maga állítja elő a feldolgozás alapanyagát, a tejet, vannak tehéntelepeink, ahol az állatokat azokkal a takarmányokkal etetjük, amit szintén mi magunk termesztünk, vagyis az időjárás is befolyással van a működésünkre. Tapasztalatunk szerint a tejipar és a tejfogyasztási szokások is fejlődnek hazánkban, fejlődik a magyar piac. Ezt mutatja, hogy 2018-ban mintegy 10 százalék körüli növekedést tudtunk realizálni a tejfeldolgozás terén.

Vagyis több tejet iszunk?

Mi azt látjuk – és ez talán érzékelhető mindenki számára –, hogy a minimálbér-
emelésekkel nő a fogyasztóképes kereslet, az emberek igénylik a jó, jobb minőségű termékeket. Remélem, hogy ez a tendencia még inkább meg fog mutatkozni a hazai tejtermékek fogyasztásában.

A tej áfa-csökkentése mennyire érintette a Fino-t?

Mi nem gyártunk tartós tejet, de az 5 százalékra történő áfa-csökkentésnek szerepe van az előbb említett növekedés elérésében.  A fogyasztók jó része a korábban vásárolt külföldi tartós tejekről átpártolt a hazai, friss tejekre, ami nekünk jó hír, de a többi, tartós tejet is gyártó hazai üzemnek már kevésbé. Én bízom benne, hogy a vásárlók jól érzékelik a különbséget a friss és a tartós tej íze között, az előbbi javára.

A takarmányozást, állattartást és a tejfeldolgozást tekintve történt 2018-ban nagyobb fejlesztés a cégcsoportnál?

A kazsoki és a homokszentgyörgyi tehéntelepeinken mostanra értek be a korábbi években megvalósított nagy géptechnológiai beruházások, de folyamatosan ötletelnek és dolgoznak a munkatársak azon, hogyan lehetne még inkább optimalizálni a folyamatokat. Tavaly a növénytermesztésben szerveztük át a technológiát, hogy új módszerek bevezetésével csökkenteni tudjuk az önköltséget és növelni a termelékenységet. A tejüzemben kisebb beruházások valósultak meg és termékfejlesztések is, bár kisebb mértékben, mint korábban.

Mint például?

Nem tudom mennyien tudják, de a Fino nemcsak saját márkanév alatt gyárt, hanem bérgyártást is végzünk, így például mi gyártjuk a Camping tömlős sajtokat is, amit azt hiszem, hogy nem kell bemutatni, főként nem a középkorúaknak és az idősebbeknek. A megrendelőnek fejlesztünk most is több ízben terméket, illetve csomagolásfejlesztés zajlik, hogy könnyebben nyithatók legyenek ezek a sajtok. Újdonság, hogy egy húsfeldolgozóval is el kezdtünk dolgozni, valamint egy horvát partner számára készítünk olyan túrót, ami egészen más, mint amit itthon megszoktunk.

A Fino-Food Kft. egy családi vállalkozás, mely nek úgy tűnik, hogy nemcsak a rentábilis működés és a nyereség, hanem a munkatársak is éppoly fontosak.
A dolgozók részéről nyilván a legfontosabb a bérek kérdése. A minimálbér-emelés nagy kihívás elé állít minket, bár a fogyasztóképes keresletre ugyanakkor jó hatással van, ami remélhetőleg visszaköszön majd a gazdálkodásunkban. A bérek tekintetében a Fino tartja a lépést a helyi versenytársakkal, új üzemek is nyitottak a városban, ami megmozgatta a munkaerőpiacot. Tavaly nagyobb volt a fluktuáció, mint a korábbi években, de a bérfejlesztésekkel megbecsüljük a munkatársakat, akik egy jó gazda gondosságával odafigyelnek a termelésre. Mindemellett vannak olyan rendezvényeink, melyek mostanra már hagyománnyá váltak, ilyen a családi nap, amire nemcsak az üzem dolgozóit és családjaikat vártuk, hanem a növénytermesztés és állattenyésztés, valamint a kereskedelem területén dolgozó munkatársakat és hozzátartozóikat is. Ilyen még a karácsonyi, évzáró ünnepségünk és a Mikulás-nap, ahol a kicsiket ajándékozza meg a Télapó.

A röplabdások támogatásán túl van sportos kötődése a cégnek, a dolgozóknak?

Igen, sportban is jók a kollégák! Minden évben részt veszünk a kaposvári farsangi félmaratonon, de a lelkes futócsapatunk máshol is szívesen képviseli a Fino-t.

A boltok polcain kívül az iskolákban is találkozhatnak a kicsik a Fino termékeivel…
Így igaz, az Iskolatej program továbbra is nagyon erős lába a cégnek, 55 ezer kisiskoláshoz jutunk el ezáltal. A termékek tekintetében a kakaónak hatalmas sikere van, ennek mennyiségét növeltük is. Tavaly év végén megkérdeztük a kicsiket, hogy melyik termékünket és miért szeretik, a válaszokból pedig egyértelműen kiderült, hogy a tejet is szívesen fogyasztják. Ráadásul tudták azt is, hogy milyen pozitív élettani hatásai vannak a tejfogyasztásnak.

Forrás:kaposvarmost.hu 

Vissza a hírekhez